Over voeding gaan tegenwoordig nogal wat fabels rond. Zeker over suiker.

We hebben hier een aantal feiten en fabels voor je op een rijtje gezet. Deze informatie vind je ook op suikerinfo.nl.

Rietsuiker is gezonder dan suiker uit bieten.

FABEL. Kristal/ tafelsuiker wordt gewonnen uit suikerriet én uit suikerbieten. De suiker uit beiden producten is hetzelfde. Bij suikerriet zit de suiker in de stengel en bij een suikerbiet in de wortel

Een glas frisdrank bevat meer suikers dan een glas vruchtensap.

FABEL. Frisdranken en vruchtensappen bevatten beide ongeveer evenveel suikers.

Een suikerklontje bevat 18 kcal.

FEIT. Suiker levert net als alle andere koolhydraten 4 kcal per gram. Een suikerklontje weegt ongeveer 4,5 gram.

Kinderen eten meer suikers dan volwassenen.

FEIT. Kinderen eten gemiddeld meer suikers dan volwassenen.

Suiker uit fruit is gezonder dan kristalsuiker.

FABEL. Suiker komt van nature voor in veel groente en fruit. Deze suiker is hetzelfde als suikers uit de suikerbiet of suikerriet.

Suiker bevat meer energie dan andere koolhydraten.

FABEL. Koolhydraten leveren, ongeacht of het nu suikers zijn of complexe koolhydraten, 4 kcal per gram. Alcohol levert 7 kcal per gram en vetten 9 kcal per gram.

Suiker kan verslavend werken.

FABEL. Als je geen suiker meer eet dan krijg je geen serieuze ontwenningsverschijnselen, zoals zweten of trillen. Er zijn geen aanwijzingen dat suiker bij mensen verslavend werkt en dat je er steeds meer van gaat eten.

Van te veel suiker krijg je overgewicht.

FEIT. Gewichtstoename ontstaat wanneer er meer calorieën binnenkomen (eten en drinken) dan dat er wordt verbruikt (bewegen).

Suiker is niet de enige caloriebron, het gaat wel om het totaal aan alle energie leverende voedingsstoffen.